terug

Het begin: 5-02
Tram, trein en vliegtuig waren op tijd. Alleen de overstap in Mexico City leverde een onverwachts, en naar later bleek, onnodig probleem op. Ons was op Schiphol verteld, dat we wellicht zelf onze bagage eerst van de band moesten halen om deze weer voor de volgende vlucht opnieuw in te checken. Bij aankomst bleek dit echter niet nodig, dus wij op ons gemak naar de andere terminal gewandeld (een behoorlijke zoektocht). Daar aangekomen werd ons verteld, dat we toch zelf onze bagage opnieuw hadden moeten inchecken. Toen begon een uur durende zoektocht naar onze bagage. Uiteindelijk bleek deze toch automatisch naar het volgende toestel zijn gebracht.

In Cancun aangekomen werden we vlot naar ons hotel gebracht voor een, na onderhandelen, soepel verlaagde prijs van 30 USdollar, in plaats van de vastgestelde prijs van 45 dollar. De nachtrust was kort maar zeer verdiend na onze tocht van 24 uur.

6-02
Op 300 meter van ons hotel in downtown Cancun was de busterminal, waar we om een uur of negen de bus namen naar Piste. Dit plaatsje ligt direkt naast Chichen Itza, een van de twee Maya complexen die we op onze reis wilden bezoeken. Het hotel, de Pyramide Inn, had plaats genoeg in deze relatief rustige periode. Voor slechts 26 euro hadden we een ruime kamer voor 3 personen, gelegen aan een mooie tuin met zwembad.

7-02
Op tijd opgestaan om een beetje vroeg, voor de grote toeristenstroom, het Chichen Itza complex te bezoeken. Op het eerste gezicht lang niet zo imposant als bijvoorbeeld de piramides van Gizeh, maar na verloop van tijd werd duidelijk hoe uitgebreid het hele complex is. Behalve El Castillo (de centrale piramide) was vooral het complex voor het balspel (Juego de Pelota) indrukwekkend, met name de akoestieke kwaliteit. Op ons gemak hebben we zo'n 5 uur in Chichen Itza complex rondgelopen. 's Avonds een van de betere restaurants bezocht, waar echter de goedsmakende lapjes vlees zeeer sterke kaken vereisten. Dus voor ons geen lapjes vlees meer in deze vakantie.

8-02
Weer eens vroeg op voor een zeer lange, naar later zou blijken dubbel lange, reisdag van Piste, via Merida, naar Chetumal en dan door naar Belize en Guatemala. Vanwege de drie en half uur pauze een aardige indruk van het gezellige Spaans coloniaal aandoende centrum van Merida gekregen.
Aangezien we pas omstreeks 19.30 uur in Chetumal aankwamen en de eerste bus naar Belize city al om 5.00 uur zou vertrekken, besloten we de nacht zittend, hangend, slapend en pratend op de busterminal door te brengen, met nog een twintigtal andere budgetreizigers. Als we niet deze vroege bus zouden nemen, dan was het risico dat we pas zeer laat in Flores (onze eindbestemming deze dag) zouden aankomen, waardoor onze hotelkeuze zeer beperkt zou zijn. En we wilden hier drie nachten blijven, minimaal.

9-02
Na ruim 30 uur onderweg te zijn geweest kwamen we 's middag in Flores aan. Helaas bleek toch het hotel bovenaan ons lijstje volgeboekt. Daarna door een plaatselijke gids naar een "derde keus" hotel gebracht. Weliswaar zeer goedkoop, maar totaal geen sfeer, service en voorzieningen. Toch voor de zekerheid maar 3 nachten geboekt. De volgende dag besloten om onze 4e nacht in Flores toch in andere sfeervolle hotel te boeken (gaan we zo dadelijk naar toe).
Flores bleek een aardig stadje/eilandje, in tegenstelling tot Santa Elena, wat veel drukker is. De beide hotels hebben uitzicht direkt op het meer. Verder niet zoveel bijzonders, maar wel 3 goede restaurants gevonden.

10-02
Om 05.00 uur werden we al weer opgehaald voor onze tour met engelstalige gids naar Tikal. Dit omdat dan de grote stroom toeristen van verderaf er nog niet is. Het blijft "afzien": vakantie. De eerste 2 uur wandeling door een prachtige bosrijke omgeving wordt de aandacht verdeeld tussen de apart gelegen tempels en de natuur. Om een uur of elf kom je dan aan bij het centrale complex, gelegen rondom een "plein" (een met gras begroeide ruimte) tussen de 4 tempelcomplexen. Dit gehele complex vonden wij imposanter dan Chichen Itza, volgens Frank ongeveer vergelijkbaar met de Borobudur. Het einde van de middag en avond besteed aan Flores, een terrasje (met lakevieuw) en heerlijk eten. 's Avonds om tien uur is alles echter gesloten.

11-02
Op eigen houtje met de lokale bus naar El Remate, gelegen aan de andere kant van het meer, om van daaruit een pittige wandeling te maken door het daar gelegen Biotopo Cerro Cahui, een natuurpark. De tussenstop op de markt van Santa Elena was een evenement op zich, met de vele bussen die zich door het ene straatje van de markt persten, daarbij continue opgehouden door instappende mensen en tientallen verkopers van eetwaren, drankjes, batterijen, en levende in alle kleuren van de regenboog geverfde kuikentjes, etc. etc.. Vooral Irene keek haar ogen uit, omdat dit voor haar de eerste keer was zoiets mee te maken.
Ook de wandeling was voor Irene de eerste keer ("en nooit weer"). Ze begrijpt nog niet dat Frank haar heeft meegekregen voor zo'n stevige wandeling bij een temperatuur van rond de 30 graden. 's Avonds na een welverdiende maar ook zeer noodzakelijke douche wederom heerlijk wezen eten.

12-02
Nu gaan we onze rugzakken naar het andere hotel brengen. Morgen vertrekken we met de bus naar Belize City, vanwaar we met de ferry naar Caye Caulker doorgaan, dus morgenmiddag zijn we bij Eline en Greg.
Vermakelijk is nog de paniek die Irene overviel toen gisteravond bleek dat ze een loge had op haar kamer: een 12 cm lange salamander. Uiteindelijk is ze toch maar gaan slapen, want een salamander vang je niet zomaar.

Een heerlijke rustdag in het hotel Castona in Flores. 's Ochtends nog een korte boottocht op het meer gemaakt, daarna lekker rustig in en bij het zwembad van het hotel doorgebracht.

13-02
De terugreis naar Belize begon (om 7.30 uur) met een uur wachten op de bus, die we net als onze tour naar Tikal geboekt hadden bij Enrique. Deze bleek later een kleine oplichter te zijn, want uiteindelijk werden we, na veel problemen, slechts tot aan de grens met Belize gebracht, dat is ongeveer halverwege. Toen moesten we dus vanaf de grens naar Belize City onze busreis opnieuw gaan betalen, ongeveer 50 US dollars voor ons drieen en we zouden dan vermoedelijk net op tijd zijn voor de voorlaatste ferry naar Caye Caulker.
We vonden gelukkig een taxi die ons in ruim twee uur helemaal tot in Belize City bracht voor 65 US dollars. Heel comfortabel en nu waren we ruim op tijd om de ferry anderhalf uur eerder te nemen. De aankomst in Caye Caulker begon met een innige ontmoeting tussen Irene en Eline (Frank's zus en nichtje).
De hotelboeking op internet bleek goed geregeld, dus een half uur later konden we een heerlijke douche nemen en 's avonds onze eerste indrukken op Caye Caulker opdoen en kennismaken met Greg, de vriend van Eline en de "oorzaak" van onze vakantie.

14 t/m 16-02
Heerlijk dagen op Caye Caulker, zeer relaxed, weinig gedaan, want alles gaat hier in de laagste versnelling. Natuurlijk wel telkens lekker gegeten, meestel met z'n vijven, waardoor we ook Greg een beetje hebben leren kennen. Gezien zijn levenshouding zal hij (en dus Eline) hier vermoedelijk niet zo gauw vertrekken en gelijk hebben ze, want als je niet verslaafd bent aan het hectische leven in Europa, is dit een perfect gebied voor een rustiger manier van leven.

Zondag de 15e een mooie snorkeltocht gemaakt een een drietal locaties vlak voor de kust van Ambergris Caye, het volgende eiland (veel groter en Amerikaanser qua toerisme). Hier onder andere Stingray's en een paar Nurse Sharks gezien plus natuurlijk tientallen andere vissen en een aardig koraalrif. Geen van drieen verbrand!
Morgen gaan we helaas alweer op weg naar huis, met, na een lange ferry-/bustocht, een rustdag in een "strandhotel" in Cancun. En dan weer de lange vliegreis via Mexico City naar Schiphol. Het waren twee heerlijke, zomerse(!) weken ter onderbreking van de Hollandse winter. In ons achterhoofd alweer een plan voor de verdere toekomst: In de Hollandse winter Islandhoppen in de Caribbean, maar dan wel 4 a 5 weken.